نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور
نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور

قبل از شروع مطلب به دليل طولاني بودن تصميم گرفتيم در ابتداي آن خلاصه اي قرار بدهيم تا اگر مايل نيستيد كل مطلب را مطالعه كنيد خلاصه ميتواند براي شما مفيد باشد.

انجام شش مرحله پيش از نقاشي ساختمان:

1- جمع آوري لوازم محيط و پوشش مناسب محيط اطراف

2-  محدود كردن ناحيه نقاشي و اعمال پوشش مناسب براي جلوگيري از رنگ شدن اطراف

3- مرحله زير سازي

4- انتخاب رنگ و ساخت آن

نقاشی-ساختمان-قلی-پور.gif (594×135)

5- انتخاب ابزار نقاشي و رنگ آميزي

6- در نهايت نقاشي و رنگ آميزي ناحيه مورد

 

مناسب ترين موقعيت براي انجام پروژه رنگ آميزي و نقاشي ديوارهاي ساختمان، هنگامي است كه شرايط آب و هوايي موجود امكان باز گذاشتن در و پنجره ها را مهيا كند و تا بتوان مرحله خشك شدن سريع لايه رنگي را به جريان هوا و گرماي آن سپرد. حال اگر شما نيز فرصت را غنيمت شمرده و مهم تر از همه قصد داريد اين پروژه را خودتان انجام دهيد، نقاشي ساختمان اگرچه به ظاهر ساده به نظر مي آيد ولي داراي چندين مرحله بوده و رعايت نكاتي در هر مرحله، مي تواند با سرعت بيشتر به نتيجه بهتري منجر شود. اين مراحل و نكات آنها عبارتند از:kkkkkk.gif (400×150)

۱) جمع آوري لوازم كاربردي و دكوراسيوني مورد نياز و همچنين پوشش آنها:

پس از جمع كردن لوازم در گوشه اي از فضا، آنها را با لايه اي پلاستيكي خوب پوشش دهيد. براي اين منظور شما مي توانيد اين لايه هاي پلاستيكي را به صورت متري تهيه كنيد.

۲) محدود كردن نواحي مورد نظر نقاشي و پوشش مناسب قسمت هاي هم جوار براي جلوگيري از آغشته شدن به رنگ هنگام نقاشي ماسكه كردن:

به عنوان مثال پوشاندن كليدها و پريزهاي برق و تلفن، شيشه هاي پنجره ها، دستگيره هاي درب ها و غيره از جمله اين اقدامات هستند. براي انجام اين كار از نوارچسب هاي كاغذي به تنهايي و يا به همراه روزنامه مي توانيد استفاده كنيد. حتي ممكن است شما بخواهيد تنها قسمت هايي از يك ديوار را آن هم با رنگي متفاوت پوشش دهيد كه در چنين شرايطي نيز چسب هاي نواري كاغذي ابزار اصلي محسوب مي شوند. نكته اي كه بايد در اينجا به آن توجه كنيم اين است كه در صورتي كه چسب نواري كاغذي را براي ماسكه كردن انتخاب كرده ايد، توجه داشته باشيد تا خشك شدن كامل لايه رنگي، هرگز بر كندن آن اصرار نورزيد زيرا امكان برداشته شدن لايه رنگ به همراه چسب وجود دارد. حال اگر با وجود خشك شدن رنگ كندن چسب به راحتي انجام نمي گيرد، كافي است پنبه اي را به تينر روغني آغشته كرده و بر روي چسب بماليد سپس آن را به آرامي از روي سطح رنگ جدا سازيد.

توجه: به هيچ وجه به جاي تينر روغني، تينر فوري را امتحان نكنيد زيرا تينر فوري رنگ ديوار را در خود حل كرده و شما مجبور خواهيد بود دوباره آن ديوار را رنگ كنيد.

۳) مرحله زيرسازي:

naghashi.org-4.png (355×200)

كليه قسمت هاي فرورفته اي را كه در اثر ضربه بر روي ديوار پديد آمده است با گچ و يا بتونه پر كرده و سپس هرگونه اختلاف سطح را با سمباده صاف و يكنواخت كنيد. به اين ترتيب بستري مناسب براي رنگ آميزي حاصل مي شود.

۴ ) مرحله انتخاب رنگ و ساخت رنگ مورد نظر:

ابتدا نوع رنگ مورد نظر را با توجه به ديوار، سقف و غيره و همچنين پوشش قبلي آن انتخاب كرده و سپس به مرحله ديگر يعني ساخت رنگ دلخواه بپردازيد. به عنوان مثال براي پوشش كليه سقف ها به جز سقف آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي كه شست وشوي ساليانه آن نياز است از رنگ پلاستيك استفاده مي شود. ديوارها را نيز اغلب با رنگ روغني مي پوشانند كه تنها تفاوت موجود ميان ميزان نسبت ماتي و براقي رنگ روغن است كه آن هم با توجه به مكان و كاركرد آن انتخاب مي شود. به اين معنا كه براي سطوحي كه شست وشوي بيشتر لازم دارند، ميزان رنگ روغني براق نسبت به مات مي بايست بيشتر بوده و در مورد ديوارهاي ديگر مكان ها اين ميزان تقريبا نصف نصف و يا حتي مقدار رنگ مات كمي بيشتر از رنگ براق است.

logo.gif (368×86)

نكته ۱) اگر براي دستيابي به رنگ دلخواه چند رنگ را با هم مخلوط كرده ايد، پيش از استفاده بر روي ديوار توجه داشته باشيد كه همواره رنگ خيس دوپرده روشن تر از خشك شده همان رنگ است. براي امتحان بيشتر نيز شما مي توانيد قسمتي از در قوطي رنگ و يا قطعه فلزي بدون استفاده اي را با لايه اي از رنگ پوشش داده و كمي صبر كنيد. رنگ بر روي فلز با سرعت بيشتري خشك شده و نتيجه زودتر حاصل مي شود.

نكته ۲) در صورتي كه نمونه رنگي را ساخته و در انتخاب آن اطمينان داريد، براي درست كردن مقدار زيادي از آن لازم است همان فرمول تركيب رنگي را استفاده كرده و جهت امتحان قطره اي از رنگ نمونه را در داخل قوطي رنگ ساخته شده بچكانيد. با اين كار به راحتي مي توانيد رنگ نمونه انتخابي و رنگ ساخته شده را با هم مقايسه كنيد.

نكته ۳) اين روزها كارخانجات ساخت رنگ دست به توليد طيف وسيعي از رنگ هاي گوناگون زده اند كه به اين ترتيب سليقه همه افراد به راحتي قابل تامين است.

۵) انتخاب ابزار رنگ آميزي:

براي رنگ آميزي سطوح داخلي ساختمان و لوازم گوناگون سه نوع ابزار رايج وجود دارد:

الف) قلم مو

ب) غلتكlogo.gif (368×86)

ج) پيستوله

كه باتوجه به شرايط سطح مورد نظر براي رنگ آميزي بايد از يك و يا تركيبي از چند تاي آنها استفاده كرد.

۶) مرحله رنگ آميزي:

پس از انتخاب نوع رنگ و ابزار، براي رنگ آميزي اقدام كنيد ولي پيش از آن ابتدا رنگ ها را صاف كنيد. به اين ترتيب رنگي صاف و بدون ناخالصي حاصل مي شود. اين كار در مورد استفاده از رنگ هاي باقي مانده از پروژه هاي قبلي نقاشي ساختمان الزامي است زيرا رنگ به مرور زمان و در مجاورت با هوا رويه بسته و خشك مي شود و در نتيجه ناخالصي هايي در آن به وجود مي آيد.

امتیاز:
بازدید: 93
برچسب:
:
[ 1397/11/21  ] [ ۱۵ ] [ naghashi91 ] [ ]

هر رنگ داراي سه صفت يا سه بُعد بصري مستقلا ً تغيير پذير است : فام ، درخشندگي و اشباع .

فام ، صفتي از رنگ است كه جايگاه آن را در سلسله ي رنگي ( از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج هاي مختلف در طيف مرئي – مشخص مي كند .گفته مي شود كه تقريبا ً 150 فام متفاوت را مي توان تشخيص داد ، ولي همه ي اينها به طور مساوي در طيف مرئي توزيع نشده اند ، زيرا چشم ما براي تفكيك فام ها در طول موج هاي بلند تر توانايي بيشتري دارد . بلند ترين طول موج ها در منطقه ي قرمز و كوتاه ترين طول موج ها در منطقه ي بنفش هستند . دسته بندي عمومي رنگ ها به بيفام ( سياه ، سفيد و خاكستري ها ) ، و فام دار ( قرمز ، زرد ، سبز ،...) بر همين صفت مبتني است . براي سهولت درك مطلب ، فام را مي توان مشخص كننده ي اسم عام رنگ ها تعريف كرد .

logo.gif (368×86)

قرمز ، زرد و آبي را فام هاي اوليه مي نامند و چون مبناي ساير فام ها هستند ، رنگ هاي اصلي نيز نام گرفته اند . فام هاي ثانويه عبارتند از : نارنجي ، سبز و بنفش كه كه از اختلاط مقادير مساوي از دو فام اوليه حاصل مي شوند . فام هاي ثالثه از اختلاط فام هاي اوليه و ثانويه به دست مي آيند : زرد- نارنجي( پرتقالي) ،

نارنجي- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغواني) ، بنفش- آبي ( لاجوردي) ، آبي- سبز (فيروزه اي) ، سبز- زرد (مغز پسته اي) . دوازده فام نامبرده را با ترتيبي معين در چرخه ي رنگ ، نشان مي دهند . در چرخه ي رنگ ، فام هاي ثانويه و ثالثه اي كه بين يك زوج فام اوليه جاي گرفته اند ، داراي روابط خويشاوندي هستند و در كنارهم ساده ترين هماهنگي رنگي را پديد مي آورند .

 

درخشندگي (والوور) ، دومين صفت رنگ است و درجه ي نسبي تيرگي و روشني آن را مشخص مي كند(غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسايه را نيز در همين معنا به كار مي برند) . معمولا ً درخشندگي رنگ هاي فام دار را در قياس با رنگ هاي بيفام مي سنجند . در چرخه ي رنگ ، زرد بيشترين درخشندگي (معادل خاكستري روشن نزديك به سفيد) و بنفش كمترين درخشندگي ( معادل خاكستري تيره ي نزديك به سياه) را دارد . در سلسله ي رنگي ، هر فام نسبت به ديگري ميزان تيرگي يا روشني ذاتي اش را مي نماياند . معكوس كردن اين ترتيب طبيعي ، ناسازگاري رنگي به بار مي آورد (مثلا ً اگر بنفش روشن در كنار سبز زيتوني قرار گيرد ، نوعي تكان بصري ايجاد مي كند) .

 naghashi.org-4.png (355×200)

اشباع (پرمايگي) ، سومين صفت رنگ است و ميزان خلوص فام آن را مشخص مي كند ( گاه واژه ي شدت را در اين مورد به كار مي برند ) . فام هاي چرخه ي رنگ صد در صد خالص اند ولي در طبيعت به ندرت مي توان فام خالصي يافت . همچنين ، كمتر رنگيزه اي حد اشباع فام مربوطه در چرخه ي رنگ را داراست .

اگر فام ها به هم آميخته شوند ، رنگ هاي شكسته به دست مي آيند . اختلاط فام هاي خالص با يكديگر يا با رنگ هاي بيفام ، باعث تغيير در پرمايگي و درخشندگي شان مي شوند . به طور كلي ، هر فام قابليت ايجاد رنگ هاي متنوعي را در حوزه ي خود دارد كه به آن تلوّن (وارياسيون ) مي گويند ( مثلا ً انواع صورتي ، اُخرايي وقهوه اي ، تلوّن در فام قرمز هستند ) .

 kkkkkk.gif (400×150)

چگونگي متظاهر شدن رنگ ها از ديگر مباحث رنگ شناسي است . در تجربه ، سه نمود مختلف در رنگ ها مي توان تشخيص داد : فيلمرنگ ، حجمرنگ و سطحرنگ .

فيلمرنگ ، رنگي است كه در فاصله اي نا مشخص نسبت به بيننده ظاهر مي شود (مثلا ً رنگي كه در طيف نما اسپكتروسكوپ مي توان ديد ، يا رنگ آسمان خاكستري يكنواخت) . فيلمرنگ ، بافت واضحي ندارد و گويي شخص مي تواند كمابيش به درون آن رسوخ كند . همواره در تراز جلو به چشم مي آيد . فيلمرنگ را نمي توان همچون كيفيتي در اشياء و يا متعلق به رويه ي اشياء دانست .

 

حجمرنگ را در اشياي پشت نما مي توان ديد ( مثلا ً در يك استكان چاي يا در بخار رنگين) . حجمرنگ در فضاي سه بُعدي كه اشغال كرده است گسترش مي يابد ، ولي تراز متغيري نسبت به چشم بيننده ندارد .

 

سطحرنگ ، چنان به نظر مي آيد كه روي سطح شيء قرار گرفته است ( مثلا ً در يك كاغذ رنگي) . بافت رويه ي شيء را به خود مي گيرد و حايل غير قابل نفوذ براي چشم ايجاد مي كند . سطحرنگ را معمولا ً همچون كيفيتي در خود شيء مي انگاريم .

از اين سه كيفيت ظاهري كه اشاره كرديم ، نمود هاي ديگري چون تلأ لو، فروغ و فلزنما ناشي مي شوند . نقاشان با سطحرنگ سر و كار دارند ولي بخشي از صناعت آنان معطوف به ايجار نمود هاي حجمرنگ ، فيلمرنگ ، تلأ لو و فروغ به وسيله ي رنگيزه است كه در واقع چنين كيفيت هايي را ندارد . آن دسته از حجم سازان مدرن كه با موادي چون پلاستيك كار مي كنند ، از نمود حجمرنگ بهره مي گيرند .

امتیاز:
بازدید: 98
برچسب:
:
[ 1397/7/15  ] [ ۱۵ ] [ naghashi91 ] [ ]
کد کج شدن تصویر
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 9
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب
کد کج شدن تصویر